12 januari 2024
1 min leestijd
De pilot CJP MBO Cultuurkaart is in volle gang. ROC Mondriaan was de eerste school die meedeed. Inmiddels zijn zij, samen met de andere deelnemende scholen, volop bezig de budgetten aan activiteiten te besteden. Tijd voor een gesprek met Michiel Steegers, projectleider Studentparticipatie bij ROC Mondriaan.
Michiel Steegers was direct enthousiast. “Toen we hoorden dat OCW een budget beschikbaar zou stellen, duurde het niet lang om de directie te overtuigen.” Elke student krijgt 10,50 euro om aan culturele activiteiten te besteden. Dit geld is bij meer dan 1200 culturele instellingen te besteden. ROC Mondriaan zag een gedeelde financiering wel zitten, waarbij de school 50 procent inlegt en OCW de andere 50 procent (10,50 euro, 21 euro per student in totaal). “Als je veel studenten hebt, is dat wel veel geld. Maar wij horen van onze studenten dat ze graag leuke dingen willen doen met elkaar, omdat ze elkaar door corona niet goed kennen. Daar past dit project heel goed bij en daardoor lukte het ook snel om dit plan in gang te zetten.” Binnen ROC Mondriaan is een onderwijsondersteun- en adviesdienst waar wordt gesproken over de inhoud. Hier zijn veel docenten Burgerschap en Engels bij aangesloten, legt Steegers uit.
Overzicht behouden
De budgethouder houdt voor de school bij hoeveel budget er nog is. “Een docent meldt zich bijvoorbeeld met de vraag of een klas ergens naartoe kan. De docent heeft een activiteit gevonden in het CJP-overzicht en meldt zich bij deze contactpersoon van de MBO Cultuurkaart. Die persoon accordeert het verzoek en houdt het overzicht. Zij leggen ook geen verantwoording af aan de schooldirecteur. De docenten hoeven dit ook niet te doen. We laten ze hier vrij in, het moet makkelijk gaan.” CJP controleert of het geld daadwerkelijk aan een culturele activiteit wordt uitgegeven. Door elke school een aanspreekpunt te geven, is die persoon naast budgethouder eigenlijk ook een ambassadeur, aldus Steegers. “Dat is handig, want die persoon gaat ook kijken wat er allemaal kan in de regio. Er worden samenwerkingsverbanden aangegaan.
Budget besteden
Wat de scholen met dit budget doen, of dat dit bijvoorbeeld wel gekoppeld moet zijn aan lessen Burgerschap, is aan hen. Bij ROC Mondriaan is ervoor gekozen om dit helemaal los te laten. “We hebben heel autonome scholen die ook op een andere manier in elkaar zitten”, vertelt Steegers. “Het enige dat afgesproken is, is dat we het budget opmaken, anders is het zonde. Hier hebben we twee jaar de tijd voor.”
Een docent meldt zich bij de budgethouder, die vervolgens de gewenste activiteit boekt. De docent krijgt vervolgens de factuur waarmee ze toegang krijgen, legt Steegers uit. Gaat een klas niet, dan kan het budget aan anderen worden opgemaakt.
Verankeren in onderwijs
“We willen niet dat het alleen een uitje is. Hoe ondersteun je als school dat proces?” Steegers merkt dat het voor culturele instellingen soms niet helemaal duidelijk is wat een les Burgerschap in het mbo inhoudt. “Ik merk nu al dat ze soms zeggen: als jullie dit onderwijzen, dan hebben we daar nog wel een voorstelling voor. En dan worden er stappen gezet om een samenwerkingsverband aan te gaan.” Zo komt er vanuit de cultuursector een beweging op gang richting het onderwijs.
Er zijn ook steunpunten per regio die daarbij kunnen helpen. Dit zijn partijen met inzicht in musea en voorstellingen uit de regio. Zij kunnen de scholen adviseren en helpen bij het maken van een programma. CJP koppelt de school graag aan het steunpunt bij hun in de buurt.
Als budgetten niet besteed worden, dan legt CJP contact om te kijken of hulp nodig is. Op de site van CJP, educatie.cjp.nl, is te zien wat er allemaal beschikbaar is aan aanbod. Dit is een marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen. Culturele instellingen kunnen ook zelf contact opnemen met scholen. In het voortgezet onderwijs gebeurt dit al veel. Dan hoeven scholen bijna niets zelf te doen.
MBO Cultuurkaart-dossier
Scholen kunnen direct beschikken over een online MBO Cultuurkaart-dossier, waarin studenten hun culturele ervaringen kunnen vastleggen, en waarin docenten onder andere lesopdrachten kunnen delen. Docenten kunnen het MBO Cultuurkaart-dossier volledig naar eigen inzicht inrichten. De studenten werken aan de opdrachten en reflecteren hierop. Daarnaast hebben zij de ruimte eigen werk te produceren en te presenteren. De docent heeft inzicht in de voortgang.
De pilot, die inmiddels gestart is, loopt tot aan het einde schooljaar ’23-’24.